Tuning malucha czy to możliwe? Oczywiście że tak, przykładem jest właśnie
mój maluszek może jest nie nadzwyczaj szybki i ozdobiony masą spoilerów, ale
zawsze wzbudza zainteresowanie nawet większe niż super przerobione fury za
kilka dziesiąt tyś. Malucha dostałem w swoje ręce ponad 2 lata temu jako
kompletnie seryjne autko niczym wyróżniającym się od innych maluchów jeżdżących
po drogach. W podobnym czasie ukazał się film Szybcy i wściekli, pod wielkim
wrażeniem co można zrobić z samochodem zacząłem myśleć nad tuningiem
mojego autka, nie zwracając na opinie złośliwców twierdzących że malucha
nie nadaje się i niema sensu go tuningować, ale się nie zniechęcałem tylko
mnie to bardzie mobilizowało by im pokazać że maluch da się przerobić i to
tak by się wszyscy za nim oglądali. Przeglądając strony internatowe o
tuningu malucha zacząłem po kolei przerabiać autko.
Od czego zacząć na
pewno w maluchu trzeba poprawić bezpieczeństwo bo jak chcemy zwiększyć moc i
szybko jeździć, pierwszej kolejności to sprawdzić hamulce jak są szczęki
do wymiany to przynajmniej z przodu założyć firmy Ferodo i warto
wymienić płyn hamulcowy tej samej firmy. Warto w maluchu zadbać o hamulce
ponieważ zwykłe szczęki i płyn hamulcowy bardzo szybko się nagrzewają i może
się okazać ze po mocnym nagrzaniu auto w ogóle nie hamuje!! Można też założyć
hamulce tarczowe co jest doskonałym pomysłem lecz na pewno nie jest to tanie
ale na pewno jest tego wart zwłaszcza dla maluchów z mocniejszym silnikiem.
Kolejną rzeczą, co trzeba zmienić, to zawieszenie, które w maluchu jest miękkie
i przy nowych zwykłych sprężynach wysokie co utrudnia i uniemożliwia szybkie
pokonywanie zakrętów. Tylnie sprężyny najlepiej albo stare uciąć o jeden
zwój, rozciągnąć i zahartować lub założyć od np. od Poloneza Trucka
dodatkowo warto założyć gumowe dystansy by auto za dużo nie siadało. Jest
to ważne gdy założymy szersze opony, które w przeciwnym razie mogłyby zostać
rozcięte na błotnikach. Jeżeli chodzi o przód to resor najlepiej trochę
sklepać i zahartować no i zmienić amortyzatory, godne polecenia są Krosno
Sport. Warto też złożyć szersze opony o niższym profilu ale trzeba już
zmienić też felgi na 13 calowe, opony do malucha są najlepsze 165/55R13 lecz
są dosyć drogie ale o połowę tańsze są 155/65R13, te dwa rozmiary opony
mają w miarę porównywalny komfort jazdy do seryjnych i zdecydowanie lepiej
trzymają się drogi niż seryjne, co poprawia bezpieczeństwo i zarazem wygląd
zewnętrzny auta, a zwłaszcza z połączeniem z aluminiowymi felgami.
Jak już zadbaliśmy
o to by można na było szybciej i bezpiecznie jeździć, to zabieramy się za
silnik. Jeszcze przed dłubaniem w silniku jest wskazane poprawić chłodzenie
bo silnik malucha nawet seryjny szybko się przegrzewa, w tym celu najlepszym
sposobem jest zamontowanie jakiejś małej chłodnicy oleju dobrze by było też
wymienić miskę oleju na większą aluminiową, na pewno nie wszyscy są w
stanie ani nie mają na tyle pieniędzy by zrobić taki przeszczep, więc
pozostaje miej skuteczniejszy ale za to łatwiejszy sposób. Grubą rurę
prowadzącą z wentylatora, wyciągnąć z skrzyni nad silnikiem i przykręcić
ją do bocznego wlotu powietrz. Teraz można zabrać się za silnik i tak pod
stawowymi przeróbkami silnika w maluchu jest zmiana dolotu powietrza do gaźnika,
polerowanie i zmiany dysz w gaźniku, zmiana świec, polerowanie i poprawianie
kanałów wylotowych i splanowanie, zmiana tłumika, a dla bardziej zawansowanych zostanie zmiana wałka, stoczenie koła zamachowego a nawet zmiana
pojemności silnika na 700 a nawet 800. Dla bardziej wymagających i szukających
w maluchu większej mocy zamiast oryginalnego można założyć silnik z innego
samochodu, co jest dobrym rozwiązaniem, ale na pewno bardzo kosztownym. Jednak
takie właśnie rozwiązanie zapewni przyspieszanie auta nawet w niektórych
przypadkach sięgających 5s do 100km/h!! Co jest niesamowitym wynikiem ale osiągalnym
na silniku bez przeróbek! Więc jak nie mamy zamiaru zmieniać silnika to
trzeba robić starego nie ma za dużych koszt i większości można zrobić to w
domu nie posiadając ogromnej wiedzy z mechaniki.
Dokładnie opisane
przeróbki są na mojej stronie www.killer.friko.pl, ale pokrótce napisze od
czego najlepiej zacząć, Wpierw najlepiej kupić tłumik, polecam Michela TS
aluminiowe z dwoma końcówkami daje wyczuwalny przyrost mocy i można na nim jeździć
po ulicy lecz nie należy do tanich, więc z najtańszych dosyć dobrych są tłumiki
Tekla które na giełdach są sprzedawane. Kolejnym dosyć ważnym
elementem jest zmiana świec. Godnymi polecenia są zwykłe świece NGK,
są one minimalnie droższe od seryjnych Iskr ale jest większa różnica. Większy
wydatek to oczywiście produkt z wyższej półki, tutaj polecam jedne z
najlepszych - Brisk. Następnie zmiana dolotu powietrza do gaźnika.
Dobrze jest kupić sportowy filtr powietrza, modyfikowanie puszki wentylatora i
montaż strumienicy powietrza. Kolejna przeróbka tyczy się gaźnika. Do
podstawowych elementów przeróbki należą drobne korekty gardzieli,
polerowanie jej i zmiana dysz. Można tez zmienić gaźnik na inny np. bardzo
popularny i bardzo dobry do silnika malucha gaźnik jest Weber z serii
DCOE lecz trudno dostępny w Polsce i drogi. Modyfikacje głowicy zapewni nam
natoamiast dosyć duzy skok mocy silnika. Do przeróbek głowicy należy
splanowanie, poprawienie i polerowanie kanałów wylotowych i zmianę zaworów
na większe. Dla bardziej zawansowanych w wzmacnianiu silnika zostało zmiana wałka
rozrządu, co daje w efekcie nawet zmianę pojemności silnika na 700 cm3 a
nawet 800 cm3.
Jeśli chodzi o
zmiany zewnętrzne nadwozia to wiadomo każdy na ile go stać i ma pomysł by
zrobić tak by był jedyny wyjątkowy. Tutaj mamy nieograniczoną możliwość
dokładania spoilerów, malowania na nietypowe kolory i naklejania przeróżnych
wzorów. Tylko pytanie czy trzeba... Jeżeli jednak podjelibyśmu się montażu
jakiegoś spojlera, trudno będzie wybrać cokolwiek z rzeczy dostępnych w
sklepach i przeznaczonych właśnie do malucha. Jednak wiele elementó można
dopasować z innych samochodów, najlepszym rozwiązaniem są firmy robiące na
zamówienia spoilery, według swoich projektów i to nieraz za niezbyt duże
pieniądze. Do dzieła!
Przybliżony koszt
nie których części: Amortyzatory kpl. od 240zł do 1200zł Felgi aluminiowe
13 kpl. używane od 400zł, nowe od 800 do 2000 Opony 13 kpl. używane od 200zł
do 800zł, nowe np. Daytona 155/65R13 ok. 550zł, Goodyear Pirelli 165/55R13 ok.
1200zł Wałki rozrządu od 200zł do 400zł Tłumik Tekla 60zł, Michael TS alu.
2x 60mm 230zł Strumienica pow. Od 100zł do 400zł Filtry powietrza od 40zł do
250 zł Świece szt. NGK 7zł, Brisk od 25zł do 80zł Splanowanie głowicy od
20zł do 80zł Zderzaki sportowe szt. ok. 100zł Progi kpl. ok. 60zł Lotka i
spoiler ok. 100zł